پیشنهادهای غذایی زیر را در برنامه روزمره خوراک خود اولویت بدهید . برخی پیشنهادها ، مشخصاً برای بهبود مشکلاتی مانند : دیابت ، ضعف و کم خونی ،یبوست و ضعف هضم مناسب تر است .

۱ ـ آشی با این اجزاء تهیه کنید :

برنج و بلغور جو ؛ هرکدام نصف پیاله ـ هویج یا زردک رنده شده ؛ یک پیاله ـ پیاز خرد شده ؛ نصف پیاله ـ سبزی جعفری و گشنیز، یک پیاله ـ گزنه ، ۳ قاشق غذاخوری ـ گوشت مرغ ریز شده ، نصف پیاله ـ کاهو و اسفناج ، یک پیاله ـ نمک و زردچوبه به مقدار لازم .

۲ ـ سوپی شامل برنج ، ماش ، جو بعلاوه هویج ، کدو ، سبزی های جعفری و گشنیز ، آلو بخارا با بال و گردن پوست کنده مرغ ، روغن زیتون و همراه با زردچوبه و آب لیمو یا آب نارنج بپزید و نوش جان کنید .

۳ ـ خورش های آبدار یا سوپ جو همراه با شلغم ، سبزی گشنیز ، برگ کاهو ، برگ اسفناج ، تخم گشنیز ، آلو بخارای ملس و کمی زرشک بویژه در افراد با سابقه آلرژی تنفسی مفید است .

۴ ـ خورش کدو، خورش لوبیا سبز ، خورش بامیه همراه با پیاز و سبزیجاتی مانند : شوید و جعفری ، لوبیا و پودر کامل لیموعمانی بویژه در مبتلایان دیابت و افزایش چربی خون مفید است . در این افراد و نیز در کسانی که اضافه وزن یا چاقی مرضی دارند بهتر است برنج بصورت شوید پلو ، هویج پلو ، سبزی پلو ، چلوزیره ، چلو سیاهدانه ، زرشک پلو با زیره و تخم گشنیز مصرف شود .

۵ ـ نخود آب شامل : نخود ، پیاز شیرین ، گوشت گوسفند و میوه به ، در افراد سالخورده و ضعیف توصیه می شود . سوپ نخود یا سوپ جو همراه با نخود و مرزه برای تقویت ریه بویژه در سالمندان سودمند است .

۶ ـ هویج یا زردک آب پز، کدو حلوایی آب پز ، شلغم آب پز ، به آب پز ، در کسانی که ضعف هاضمه و یبوست دارند مفید است . افزودن قدری عسل و اندکی زعفران ساییده به هویج و کدو حلوایی و به آب پز اثرات آنها را تقویت می کند .

۷ ـ کسانی که دچار بی اشتهائی ، ضعف ، سردی اندام ها و خستگی هستند می توانند از سمنو ، جوانه گندم ، جوانه نخود ، برگه های شیرین ، توت خشک ، انجیر ، شیربرنج با سیاه دانه و کمی دارچین ، شله زرد با خلال بادام و پسته بهره ببرند . همچنین مصرف فندوق ، گردو ، پسته ، بادام ، نخود و کشمش ، و مویز بعنوان میان وعده یا تنقلات روزانه سودمند است .

۸ ـ استفاده از بخش نارنجی پوست پرتقال به صورت مربا ، دمکرده ، مرصع پلو سودمند است . همچنین می توان این بخش پوست پرتغال ( یا نارنج ) را به صورت تازه در سالادی از هویج و سبزیجات و روغن زیتون فوق بکر حقیقی به کاربرد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *