بیاری پروردگار سازمان زنان زرتشتی سخنرانی اولین دوشنبه دی ماه را برگزار کرد . در این برنامه پس از اوستا خوانی توسط بانو خورشید بانو کاوسی ، سرکار بانو ریحانه پارسا ، کارشناس تغذیه و مدرس انجمن گابریک ، پیرامون پیشگیری و مدیریت دیابت به سخنرانی پرداختند .

چکیده ای از سخنان ایشان به قرار زیر می باشد .

کلاس آموزشی پیشگیری از دیابت نوع ۲ در صبح روز دوشنبه ، چهارم دی ماه ۱۴۰۲ توسط خانم ریحانه سادات میرنصرالهی پارسا ، از مدرسین انجمن دیابت گابریک برگزار شد . سرفصل های کلاس آموزشی شامل : ماهیت بیماری دیابت و شیوع آن در ایران و جهان ، عوامل خظر ابتلا به دیابت ، روش های تشخیص دیابت و اصول پیشگیری آز آن بود . در ادامه خلاصه ای از مطالب بیان شده در این جلسه آموزشی را مطالعه خواهید کرد .

دیابت یکی از بیماری های مزمن محسوب می شود که شیوع بالایی در سراسر دنیا دارد . شایع ترین نوع دیابت در جهان دیابت نوع ۲ می باشد . بنابراین غربالگری و تشخیص به موقع این بیماری می تواند موجب پیشگیری و به تآخیر انداختن آن ، جلوگیری از ایجاد عوارض دیابت و کاهش بار مالی اعمال شده بر سیستم های بهداشت و درمان کشورها شود .

دیابت در اثر نبودن ، کمبود یا نقص در عملکرد انسولین ایجاد می شود . انسولین هورمونی است که مانند یک کلید باعث ورود قندها به داخل سلول های بدن می شود . بنابراین با توجه به دلایل مختلف ایجاد دیابت ، انواع گوناگونی از دیابت وجود دارد . از جمله دیابت نوع ۱ ، نوع و دیابت بارداری . وجود برخی عوامل می تواند افراد را در معرض خطر ابتلا به دیابت قرار دهد . از جمله این عوامل می توان به سن بالا ۳۰ سال ، چاقی و اضافه وزن ، سابقه ژنتیکی و سندروم تخمدان پلی کیستیک اشاره نمود . لازم به ذکر است ، جهت تشخیص دیابت ، مراجعه به پزشک و انجام آزمایشات ضروری است .

یکی از نکات اساسی در مسیر پیشگیری از دیابت نوع ۲ ، اصلاح سبک زندگی است . جهت تحقق این امر ، کاهش وزن ، رعایت رژیم غذایی کافی و با کیفیت توصیه می شود .

کاهش وزن

در این مسیر وضعیت فعلی فرد از طریق شاخص های انتروپومتری ، مانند شاخص توده بدنی و دورکمر بررسی می شود . درصورت وجود اضافه وزن یا چاقی توصیه می گردد با شیب ملایمی وزن کاهش یابد .

رژیم غذایی سالم

توصیه می شود رژیم غذایی افراد ، متنوع ، متعادل و متناسب با نیازهای بدن وی باشد . در این مسیر می توان از الگوی بشقاب سلامت کمک گرفت . به این صورت که نیمی از بشقاب غذای خود را از سبزیجات غیر نشاسته ای پر کنید ، یک چهارم آن را از گروه گوشت ها و یک چهارم دیگر را از گروه نان و غلات .

ورزش و فعالیت فیزیکی

کم تحرکی حتی درصورت نداشتن اضافه وزن ، می توان منجر بالا رفتن ریسک ایتلا به دیابت نوع ۲ شود . جهت کنترل بهتر قند خون توصیه می شود ۱۵۰ دقیقه در طول هفته ورزش کنید .

ترک دخانیات

استفاده از سیگار می تواند ۳۰ تا ۴۰% ریسک ابتلا به دیابت را افزایش دهد . همچنین در مطالعات ارتباط مستقیمی بین مصرف دخانیات و بالا رفتن فشار خون دیده شده است . بنابراین چنانچه از دخانیات استفاده می کنید ، آن را کنار بگذارید .

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *