بیاری پروردگار سازمان زنان زرتشتی سخنرانی اولین دوشنبه تیرماه را برگزار کرد . در این برنامه پس از اوستا خوانی توسط بانو ژیلا غیبی ، بانو مهرناز خسرویانی ،کارشناس مامایی ، مدیر و مؤسس مهرپارسی پیرامون یائستگی به سخنرانی پرداختند .

چکیده ای از سخنان ایشان به قرار زیر می باشد .

یائستگی بخشی از زندگی یک زن است که بعد از کاهش سطح هورمون های جنسی اتفاق می افتد ، در نتیجه این کاهش عوارضی برای یک زن ایجاد می شود که شامل موارد زیر می گردد .

۱ ـ گرگرفتگی : بیشتر در قسمت سینه ها ، صورت و سر . به صورتی که احساس گرمای شدید به فردی دهد و بعداز چند دقیقه با کاهش این حالت ، عرق و حتی احساس لرز ایجاد می شود . برای کم تر کردن این حالت ، توصیه می شود که از روش هایی مانند یوگا ، مدیتیشن ، ورزش های فراوان استفاده شود . برای کم کردن حس داغی ، استفاده از پارچه نمناک و گاهی کیسه یخ در زمان اوج گرگرفتگی توصیه می شود .

۲ ـ پوکی استخوان ، به علت کم شدن هورمون های جنسی ، رسوب کلسیم دراستخوان ها کاهش پیدا می کند . این مسئله باعث می شود که در عرض چند سال ، پوکی استخوان برای یک خانم ایجاد شود و ادامه پوکی ، احتمال شکستگی های استخوانی بخصوص در نواحی لگن را افزایش می دهد . برای کاهش این حالت ها ، بیش از همه توصیه به ورزش و پیاده روی ، کم کردن میزان چربی در شکم و درصورت ، تجویز پزشک معالج استفاده از مکمل های کلسیم به میزان مورد نیاز می شود . مصرف ویتامین D به صورت روزانه یا هفتگی هم یکی از عوامل به تأخیر افتادن پوکی استخوان می باشد .

۳ ـ مشکلات قلبی و عروقی : به دلیل افزایش سن و بازهم کاهش سطح هورمون های جنسی ، سختی و سفتی عروق ایجاد می شود که همزمان با رسوب چربی در عروق ، باعث بروز مشکلات قلبی و عروقی می شود . تغییر و تصحیح رژیم غذایی ، مصرف کالری کمتر ، انجام ورزش های صحیح باعث به تأخیر افتادن این مشکل می شود .

۴ ـ افسردگی و مشکلات عصبی : به دلیل کم شدن فعالیت های یک خانم در سنین یائستگی ، احتمال بروز افسردگی افزایش می یابد . مجدداً توصیه به انجام ورزش یوگا ، مشارکت در فعالیت های اجتماعی و امورخیریه ، انتخاب دوستان جدید و همراهی با آنان باعث بهبود این حالت ها در یک خانم می شود . درصورت نیاز مصرف داروهای مناسب که توسط پزشک تجویز شده باشد بروز این حالت ها را به تأخیر می اندازد .

به طور کلی ، یائستگی یک مرحله تکامل برای یک زن محسوب می شود . داشتن دانش کافی ، مشاوره و آمادگی ذهنی و جسمی برای پذیرفتن این مرحله از زندگی ، باعث افزایش کیفیت زندگی در این دوران می شود .

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *